• Metroen skal være en stor og flot oplevelse for de hundredetusinde passagerer, der bruger den hver dag.

    Lise Lind 53 år

    Chefarkitekt

    Jeg har det overordnede ansvar for arkitekturen på de nye stationer. Jeg har tidligere været med til at tegne flere af de stationer, som er i drift i dag, så jeg ved meget om at projektere og anlægge metrostationer og det er en stor fordel i mit job i dag.

    Vores mål er, at stationerne skal fremstå med et enkelt design, så brugen bliver intuitiv. Passagererne skal kunne forstå systemet hurtigt, og skal nemt kunne finde rundt på stationerne. Derfor undersøger vi blandt andet passagerflow, distribution af lys, akustik og forbedrer passagerinformationen, så oplevelsen af Metroen bliver så god som mulig.

    Arkitekter søger også det skønne, og Metroen skal være en stor og flot oplevelse.

    Vi har lært af den eksisterende Metro og har på Cityringen planlagt nye tiltag såsom fladere trapper, to elevatorer, nye materialer og farver, og vi har arbejdet meget med stationernes møde med byen og byrummene omkring dem.

    Jeg glæder mig til at se de knaldrøde stationer på de nye metrostationer København H, Nørrebro og Østerport. De stationer får nemlig omstigning til S-tog..

    En af mine yndlingsstationer på Cityringen er Rådhuspladsen, som bliver sort. Rådhuspladsen er nattens plads med lysreklamer, den store vilde urbane plads. Det forsøger vi at trække med ned på stationen, men man kan forestille sig hvad man vil. Hvis Darth Vader skulle designe en station, tror jeg den ville se sådan ud.

  • Mikkel Kjær Jensen 42 år

    Location, Projektchef for Sydhavnen

    Jeg har det overordnede ansvar for projektet og har arbejdet halvandet år som projektchef for Sydhavnen.

    Vi er i gang med at etablere rygraden for nye bydele i Sydhavnen.

    Dele af Sydhavnen omkring Sluseholmen og Mozarts plads får et rigtig stort løft. Der er mange planer om fornyelse i området omkring Sydhavnen som den fremtidige metro er med til at underbygge.

    Vi gør så meget mere end bare at transportere folk. Metroen giver byen et kæmpe løft i forhold til den kollektive trafik, men også for udviklingen i bydelene. Blandt andet nye muligheder for bebyggelse i området.

    Det er et spændende og udfordrende projekt at være leder på: vi er mange mennesker med forskelig faglig baggrund, der alle samarbejder om et fælles mål.

    Vi gør så meget mere end bare at transportere folk. Vi udvikler byen og binder den sammen på nye måder.

    Mikkel Kjær Jensen 42 år

    Location, Projektchef for Sydhavnen

    Jeg har det overordnede ansvar for projektet og har arbejdet halvandet år som projektchef for Sydhavnen.

    Vi er i gang med at etablere rygraden for nye bydele i Sydhavnen.

    Dele af Sydhavnen omkring Sluseholmen og Mozarts plads får et rigtig stort løft. Der er mange planer om fornyelse i området omkring Sydhavnen som den fremtidige metro er med til at underbygge.

    Vi gør så meget mere end bare at transportere folk. Metroen giver byen et kæmpe løft i forhold til den kollektive trafik, men også for udviklingen i bydelene. Blandt andet nye muligheder for bebyggelse i området.

    Det er et spændende og udfordrende projekt at være leder på: vi er mange mennesker med forskelig faglig baggrund, der alle samarbejder om et fælles mål.

  • Man skal virkelig brænde for det her projekt – og det gør vi. Det længste vi har boret på et døgn er 32 meter. Det er vi stolte over.

    Mazin Khalafalla 29 år,

    fører af tunnelboremaskinen hos Seli

    Jeg har ingeniørbaggrund fra mit hjemland Sudan, og kom til Danmark for to år siden. Jeg søgte jobbet som fører af tunnelboremaskinen og var så heldig at få det.

    Der er meget teknik at have styr på i tunnelboremaskinen, f.eks. trykket. Boremaskinen kører næsten i døgndrift og holder kun en lille pause om søndagen. Jeg arbejder skiftevis om natten og om dagen.

    ”Man skal virkelig brænde for det her projekt – og det gør vi. Det længste vi har boret på et døgn er 32 meter. Det er vi stolte over.”

    Jeg har fået mange venner hernede på boremaskinen – og jeg har også lært folk at kende, der ikke arbejder på metrobyggeriet. Jeg synes, at Danmark er et rigtig godt land.

    Man skal lige vænne sig til at være så meget under jorden. Jeg måtte begynde at spise D-vitamin, fordi min hud manglede sol. Det skyldes nok også, at jeg kommer fra Afrika.

    Jeg ser mit arbejde på metrobyggeriet som en stor mulighed for erfaring og som et springbræt til andre job i fremtiden. Jeg vil rigtig gerne være med, hvis der skal bygges metro hjemme i Sudan.

  • Nicklas Sørensen 21 år,

    elektrikerlærling hos Hölscher Wasserbau

    Jeg var med min skole på rundvisning på byggepladsen ved Nørrebroparken og fik at vide, at de søgte lærlinge på metrobyggeriet.

    Det er svært at få en læreplads, så den dag jeg fik at vide, at jeg kunne blive på projektet hele min praktiktid ud, blev jeg super glad.

    Metrobyggeriet er et virkelig godt sted at have på sit CV, for det er jo et internationalt projekt. Du får også meget ansvar, når du er på en stor byggeplads.

    Jeg er stolt over at være en del af et byggeri, der er så stort, og som skal være her i mange år.

    At være lærling på metrobyggeriet ser jeg som et godt springbræt. Jeg håber at kunne få job på Femern-projektet, når det byggeri engang starter.

    Jeg lærer mange nationaliteter at kende, og mit engelsk er blevet 400 gange bedre, end da jeg startede. Jeg lærer en masse mennesker at kende, som jeg ellers aldrig ville have mødt. Og så får jeg venskaber udover de grænser, jeg kender. Min makker, som jeg går med nu, er jeg blevet ret gode venner med. Han er fra Tyskland.

    Man får nogle sjove oplevelser med på vejen, når man arbejder her. Da Dronning Margrethe havde fødselsdag, stod vi og så hende køre forbi i guldkareten fra Amalienborg. Det var sejt.

    Det er fedt at tænke på, at når jeg engang i fremtiden tager metroen med mine børn, kan jeg sige: “Den har jeg været med til at lave”.

    Nicklas Sørensen 21 år,

    elektrikerlærling hos Hölscher Wasserbau

    Jeg var med min skole på rundvisning på byggepladsen ved Nørrebroparken og fik at vide, at de søgte lærlinge på metrobyggeriet.

    Det er svært at få en læreplads, så den dag jeg fik at vide, at jeg kunne blive på projektet hele min praktiktid ud, blev jeg super glad.

    Metrobyggeriet er et virkelig godt sted at have på sit CV, for det er jo et internationalt projekt. Du får også meget ansvar, når du er på en stor byggeplads.

    Jeg er stolt over at være en del af et byggeri, der er så stort, og som skal være her i mange år.

    At være lærling på metrobyggeriet ser jeg som et godt springbræt. Jeg håber at kunne få job på Femern-projektet, når det byggeri engang starter.

    Jeg lærer mange nationaliteter at kende, og mit engelsk er blevet 400 gange bedre, end da jeg startede. Jeg lærer en masse mennesker at kende, som jeg ellers aldrig ville have mødt. Og så får jeg venskaber udover de grænser, jeg kender. Min makker, som jeg går med nu, er jeg blevet ret gode venner med. Han er fra Tyskland.

    Man får nogle sjove oplevelser med på vejen, når man arbejder her. Da Dronning Margrethe havde fødselsdag, stod vi og så hende køre forbi i guldkareten fra Amalienborg. Det var sejt.