• Vi gør så meget mere end bare at transportere folk. Vi udvikler byen og binder den sammen på nye måder.

    Mikkel Kjær Jensen 42 år

    Location, Projektchef for Sydhavnen

    Jeg har det overordnede ansvar for projektet og har arbejdet halvandet år som projektchef for Sydhavnen.

    Vi er i gang med at etablere rygraden for nye bydele i Sydhavnen.

    Dele af Sydhavnen omkring Sluseholmen og Mozarts plads får et rigtig stort løft. Der er mange planer om fornyelse i området omkring Sydhavnen som den fremtidige metro er med til at underbygge.

    Vi gør så meget mere end bare at transportere folk. Metroen giver byen et kæmpe løft i forhold til den kollektive trafik, men også for udviklingen i bydelene. Blandt andet nye muligheder for bebyggelse i området.

    Det er et spændende og udfordrende projekt at være leder på: vi er mange mennesker med forskelig faglig baggrund, der alle samarbejder om et fælles mål.

  • Mazin Khalafalla 29 år,

    fører af tunnelboremaskinen hos Seli

    Jeg har ingeniørbaggrund fra mit hjemland Sudan, og kom til Danmark for to år siden. Jeg søgte jobbet som fører af tunnelboremaskinen og var så heldig at få det.

    Der er meget teknik at have styr på i tunnelboremaskinen, f.eks. trykket. Boremaskinen kører næsten i døgndrift og holder kun en lille pause om søndagen. Jeg arbejder skiftevis om natten og om dagen.

    ”Man skal virkelig brænde for det her projekt – og det gør vi. Det længste vi har boret på et døgn er 32 meter. Det er vi stolte over.”

    Jeg har fået mange venner hernede på boremaskinen – og jeg har også lært folk at kende, der ikke arbejder på metrobyggeriet. Jeg synes, at Danmark er et rigtig godt land.

    Man skal lige vænne sig til at være så meget under jorden. Jeg måtte begynde at spise D-vitamin, fordi min hud manglede sol. Det skyldes nok også, at jeg kommer fra Afrika.

    Jeg ser mit arbejde på metrobyggeriet som en stor mulighed for erfaring og som et springbræt til andre job i fremtiden. Jeg vil rigtig gerne være med, hvis der skal bygges metro hjemme i Sudan.

    Man skal virkelig brænde for det her projekt – og det gør vi. Det længste vi har boret på et døgn er 32 meter. Det er vi stolte over.

    Mazin Khalafalla 29 år,

    fører af tunnelboremaskinen hos Seli

    Jeg har ingeniørbaggrund fra mit hjemland Sudan, og kom til Danmark for to år siden. Jeg søgte jobbet som fører af tunnelboremaskinen og var så heldig at få det.

    Der er meget teknik at have styr på i tunnelboremaskinen, f.eks. trykket. Boremaskinen kører næsten i døgndrift og holder kun en lille pause om søndagen. Jeg arbejder skiftevis om natten og om dagen.

    ”Man skal virkelig brænde for det her projekt – og det gør vi. Det længste vi har boret på et døgn er 32 meter. Det er vi stolte over.”

    Jeg har fået mange venner hernede på boremaskinen – og jeg har også lært folk at kende, der ikke arbejder på metrobyggeriet. Jeg synes, at Danmark er et rigtig godt land.

    Man skal lige vænne sig til at være så meget under jorden. Jeg måtte begynde at spise D-vitamin, fordi min hud manglede sol. Det skyldes nok også, at jeg kommer fra Afrika.

    Jeg ser mit arbejde på metrobyggeriet som en stor mulighed for erfaring og som et springbræt til andre job i fremtiden. Jeg vil rigtig gerne være med, hvis der skal bygges metro hjemme i Sudan.

  • Det er fedt at tænke på, at når jeg engang i fremtiden tager metroen med mine børn, kan jeg sige: “Den har jeg været med til at lave”.

    Nicklas Sørensen 21 år,

    elektrikerlærling hos Hölscher Wasserbau

    Jeg var med min skole på rundvisning på byggepladsen ved Nørrebroparken og fik at vide, at de søgte lærlinge på metrobyggeriet.

    Det er svært at få en læreplads, så den dag jeg fik at vide, at jeg kunne blive på projektet hele min praktiktid ud, blev jeg super glad.

    Metrobyggeriet er et virkelig godt sted at have på sit CV, for det er jo et internationalt projekt. Du får også meget ansvar, når du er på en stor byggeplads.

    Jeg er stolt over at være en del af et byggeri, der er så stort, og som skal være her i mange år.

    At være lærling på metrobyggeriet ser jeg som et godt springbræt. Jeg håber at kunne få job på Femern-projektet, når det byggeri engang starter.

    Jeg lærer mange nationaliteter at kende, og mit engelsk er blevet 400 gange bedre, end da jeg startede. Jeg lærer en masse mennesker at kende, som jeg ellers aldrig ville have mødt. Og så får jeg venskaber udover de grænser, jeg kender. Min makker, som jeg går med nu, er jeg blevet ret gode venner med. Han er fra Tyskland.

    Man får nogle sjove oplevelser med på vejen, når man arbejder her. Da Dronning Margrethe havde fødselsdag, stod vi og så hende køre forbi i guldkareten fra Amalienborg. Det var sejt.

  • Nadja Lundholm Olsen, 29 år

    arbejdsmarkedskonsulent i Metroselskabet

    Jeg har siddet og nørdet meget EU på mine studier i både Skotland og Danmark. Så det er virkelig min passion. Jeg har faktisk brugt de sidste 5 år på at beskæftige mig med europæisk beskæftigelsespolitik. De konkrete udfordringer sidder jeg nu med i jobbet som arbejdsmarkedskonsulent.

    Det er helt unikt i Metroselskabet, at man sidder meget konkret med de udfordringer, der er, når arbejdstagere bevæger sig inden for EU.

    Metrobyggeriet er det største byggeri siden Christian IV’s tid. Derfor har vi også nogle kæmpe udfordringer. Der kommer virksomheder fra bl.a. Polen, Italien, Tyskland og mange andre lande, som har nogle andre arbejdsmarkedsmodeller end i Danmark.

    Alene i EU findes der 28 forskellige social- og arbejdsmarkedsmodeller. I Danmark har vi den danske model, som er ret unik.

    På byggeriet af Cityringen er der 250 virksomheder fra mange forskellige lande. De kan derfor have udfordringer med at vide, hvilke krav, der stilles, når man kommer til Danmark for at arbejde.

    Derfor har mine kollegaer og jeg udarbejdet en lille pjece, som hedder “Kend dine rettigheder”. Her står f.eks. informationer om minimumssatser, overarbejde og information om det danske arbejdsmarked. Vi har oversat den til syv forskellige sprog og delt den ud på alle byggepladserne.

    Vi har også sat skure op på nogle af byggepladserne, som arbejdsmarkedets parter kan benytte sig af. Her kan man gå ind og tale med en repræsentant, hvis man f.eks. opdager, at man ikke får nok i løn.

    I Metroselskabet møder vi nogle helt unikke udfordringer. Vi har en meget tæt dialog med både arbejdsgiver og arbejdstager om, hvordan vi hele tiden bliver bedre og sikrer os, at der er styr på alles rettigheder.

    Jeg er begyndt på et aftenkursus i italiensk. Det er sjovt at gå og øve mig lidt med de italienske arbejdere ude på byggepladsen. Så siger jeg lige godmorgen på italiensk, og så har vi det sjovt med det. Det er et begynderhold, men jeg lærer en del.

    Jeg elsker mit arbejde, fordi jeg har mulighed for at gøre en forskel. Da jeg så stillingsopslaget, tænkte jeg: “Yes, det job er lige mig”.

    Nadja Lundholm Olsen, 29 år

    arbejdsmarkedskonsulent i Metroselskabet

    Jeg har siddet og nørdet meget EU på mine studier i både Skotland og Danmark. Så det er virkelig min passion. Jeg har faktisk brugt de sidste 5 år på at beskæftige mig med europæisk beskæftigelsespolitik. De konkrete udfordringer sidder jeg nu med i jobbet som arbejdsmarkedskonsulent.

    Det er helt unikt i Metroselskabet, at man sidder meget konkret med de udfordringer, der er, når arbejdstagere bevæger sig inden for EU.

    Metrobyggeriet er det største byggeri siden Christian IV’s tid. Derfor har vi også nogle kæmpe udfordringer. Der kommer virksomheder fra bl.a. Polen, Italien, Tyskland og mange andre lande, som har nogle andre arbejdsmarkedsmodeller end i Danmark.

    Alene i EU findes der 28 forskellige social- og arbejdsmarkedsmodeller. I Danmark har vi den danske model, som er ret unik.

    På byggeriet af Cityringen er der 250 virksomheder fra mange forskellige lande. De kan derfor have udfordringer med at vide, hvilke krav, der stilles, når man kommer til Danmark for at arbejde.

    Derfor har mine kollegaer og jeg udarbejdet en lille pjece, som hedder “Kend dine rettigheder”. Her står f.eks. informationer om minimumssatser, overarbejde og information om det danske arbejdsmarked. Vi har oversat den til syv forskellige sprog og delt den ud på alle byggepladserne.

    Vi har også sat skure op på nogle af byggepladserne, som arbejdsmarkedets parter kan benytte sig af. Her kan man gå ind og tale med en repræsentant, hvis man f.eks. opdager, at man ikke får nok i løn.

    I Metroselskabet møder vi nogle helt unikke udfordringer. Vi har en meget tæt dialog med både arbejdsgiver og arbejdstager om, hvordan vi hele tiden bliver bedre og sikrer os, at der er styr på alles rettigheder.

    Jeg er begyndt på et aftenkursus i italiensk. Det er sjovt at gå og øve mig lidt med de italienske arbejdere ude på byggepladsen. Så siger jeg lige godmorgen på italiensk, og så har vi det sjovt med det. Det er et begynderhold, men jeg lærer en del.