• Det er fedt at tænke på, at når jeg engang i fremtiden tager metroen med mine børn, kan jeg sige: “Den har jeg været med til at lave”.

    Nicklas Sørensen 21 år,

    elektrikerlærling hos Hölscher Wasserbau

    Jeg var med min skole på rundvisning på byggepladsen ved Nørrebroparken og fik at vide, at de søgte lærlinge på metrobyggeriet.

    Det er svært at få en læreplads, så den dag jeg fik at vide, at jeg kunne blive på projektet hele min praktiktid ud, blev jeg super glad.

    Metrobyggeriet er et virkelig godt sted at have på sit CV, for det er jo et internationalt projekt. Du får også meget ansvar, når du er på en stor byggeplads.

    Jeg er stolt over at være en del af et byggeri, der er så stort, og som skal være her i mange år.

    At være lærling på metrobyggeriet ser jeg som et godt springbræt. Jeg håber at kunne få job på Femern-projektet, når det byggeri engang starter.

    Jeg lærer mange nationaliteter at kende, og mit engelsk er blevet 400 gange bedre, end da jeg startede. Jeg lærer en masse mennesker at kende, som jeg ellers aldrig ville have mødt. Og så får jeg venskaber udover de grænser, jeg kender. Min makker, som jeg går med nu, er jeg blevet ret gode venner med. Han er fra Tyskland.

    Man får nogle sjove oplevelser med på vejen, når man arbejder her. Da Dronning Margrethe havde fødselsdag, stod vi og så hende køre forbi i guldkareten fra Amalienborg. Det var sejt.

  • Nadja Lundholm Olsen, 29 år

    arbejdsmarkedskonsulent i Metroselskabet

    Jeg har siddet og nørdet meget EU på mine studier i både Skotland og Danmark. Så det er virkelig min passion. Jeg har faktisk brugt de sidste 5 år på at beskæftige mig med europæisk beskæftigelsespolitik. De konkrete udfordringer sidder jeg nu med i jobbet som arbejdsmarkedskonsulent.

    Det er helt unikt i Metroselskabet, at man sidder meget konkret med de udfordringer, der er, når arbejdstagere bevæger sig inden for EU.

    Metrobyggeriet er det største byggeri siden Christian IV’s tid. Derfor har vi også nogle kæmpe udfordringer. Der kommer virksomheder fra bl.a. Polen, Italien, Tyskland og mange andre lande, som har nogle andre arbejdsmarkedsmodeller end i Danmark.

    Alene i EU findes der 28 forskellige social- og arbejdsmarkedsmodeller. I Danmark har vi den danske model, som er ret unik.

    På byggeriet af Cityringen er der 250 virksomheder fra mange forskellige lande. De kan derfor have udfordringer med at vide, hvilke krav, der stilles, når man kommer til Danmark for at arbejde.

    Derfor har mine kollegaer og jeg udarbejdet en lille pjece, som hedder “Kend dine rettigheder”. Her står f.eks. informationer om minimumssatser, overarbejde og information om det danske arbejdsmarked. Vi har oversat den til syv forskellige sprog og delt den ud på alle byggepladserne.

    Vi har også sat skure op på nogle af byggepladserne, som arbejdsmarkedets parter kan benytte sig af. Her kan man gå ind og tale med en repræsentant, hvis man f.eks. opdager, at man ikke får nok i løn.

    I Metroselskabet møder vi nogle helt unikke udfordringer. Vi har en meget tæt dialog med både arbejdsgiver og arbejdstager om, hvordan vi hele tiden bliver bedre og sikrer os, at der er styr på alles rettigheder.

    Jeg er begyndt på et aftenkursus i italiensk. Det er sjovt at gå og øve mig lidt med de italienske arbejdere ude på byggepladsen. Så siger jeg lige godmorgen på italiensk, og så har vi det sjovt med det. Det er et begynderhold, men jeg lærer en del.

    Jeg elsker mit arbejde, fordi jeg har mulighed for at gøre en forskel. Da jeg så stillingsopslaget, tænkte jeg: “Yes, det job er lige mig”.

    Nadja Lundholm Olsen, 29 år

    arbejdsmarkedskonsulent i Metroselskabet

    Jeg har siddet og nørdet meget EU på mine studier i både Skotland og Danmark. Så det er virkelig min passion. Jeg har faktisk brugt de sidste 5 år på at beskæftige mig med europæisk beskæftigelsespolitik. De konkrete udfordringer sidder jeg nu med i jobbet som arbejdsmarkedskonsulent.

    Det er helt unikt i Metroselskabet, at man sidder meget konkret med de udfordringer, der er, når arbejdstagere bevæger sig inden for EU.

    Metrobyggeriet er det største byggeri siden Christian IV’s tid. Derfor har vi også nogle kæmpe udfordringer. Der kommer virksomheder fra bl.a. Polen, Italien, Tyskland og mange andre lande, som har nogle andre arbejdsmarkedsmodeller end i Danmark.

    Alene i EU findes der 28 forskellige social- og arbejdsmarkedsmodeller. I Danmark har vi den danske model, som er ret unik.

    På byggeriet af Cityringen er der 250 virksomheder fra mange forskellige lande. De kan derfor have udfordringer med at vide, hvilke krav, der stilles, når man kommer til Danmark for at arbejde.

    Derfor har mine kollegaer og jeg udarbejdet en lille pjece, som hedder “Kend dine rettigheder”. Her står f.eks. informationer om minimumssatser, overarbejde og information om det danske arbejdsmarked. Vi har oversat den til syv forskellige sprog og delt den ud på alle byggepladserne.

    Vi har også sat skure op på nogle af byggepladserne, som arbejdsmarkedets parter kan benytte sig af. Her kan man gå ind og tale med en repræsentant, hvis man f.eks. opdager, at man ikke får nok i løn.

    I Metroselskabet møder vi nogle helt unikke udfordringer. Vi har en meget tæt dialog med både arbejdsgiver og arbejdstager om, hvordan vi hele tiden bliver bedre og sikrer os, at der er styr på alles rettigheder.

    Jeg er begyndt på et aftenkursus i italiensk. Det er sjovt at gå og øve mig lidt med de italienske arbejdere ude på byggepladsen. Så siger jeg lige godmorgen på italiensk, og så har vi det sjovt med det. Det er et begynderhold, men jeg lærer en del.

  • Jeg er opvokset på Østerbro og har altid drømt om min egen byggeplads. Nu har jeg fået Trianglen, og det er jo hjertet af Østerbro. Jeg flytter aldrig herfra.

    Hamdi Nassereddin, 36 år

    byggepladsleder i Metroselskabet

    Jeg har ledet byggepladsen ved Trianglen på Østerbro i to år.

    Så snart jeg hørte, at metrobyggeriet var i gang, søgte jeg stillingen. Jeg er født og opvokset på Østerbro, og derfor var det et kæmpe ønske at få ansvaret for en byggeplads netop her. Nu har jeg fået Trianglen, og det er jo hjertet af Østerbro. Jeg flytter aldrig herfra, og jeg er så glad for at styre byggepladsen her.

    Jeg synes, at det er sindssygt fedt, at jeg om 20 år kan sige: Den her metro var en del af mig i så mange år.

    Jeg har altid drømt om at have min egen byggeplads.

    Det fedeste ved at have en byggeplads er, at du er med til det hele. Du skal have det forkromede overblik. Jeg elsker alle detaljer. Entreprenørerne siger altid: Du har styr på alt, Hamdi. Jeg elsker at have styr på alt, hvad der sker på pladsen.

    Jeg kan navnene på stort set alle medarbejderne på min plads. Fra kranoperatøren til ham, der kommer og gør rent og får en kop kaffe med mig hver morgen. Vi er et team, og min dør er altid åben.

    Vi hører ofte, at folk gerne vil tilbage og arbejde på Trianglen, fordi her er så god stemning. Det gør mig utrolig stolt.

    Vi har et godt samarbejde, og folk brænder for deres arbejdet. Det er super vigtigt for mig, at alle føler en andel i den her byggeplads. For når man gør det, så yder man det optimale.

    Mit mål er, at alle skal være glade og kunne yde en 110 procents indsats. Og så skal der være en rigtig god sikkerhed og kvalitet. Det er det, der gør, at jeg elsker mit job.

  • Mimi Larsson 39 år,

    projektleder på Byens Hegn i Metroselskabet

    Mit job er at holde styr på de mere end seks kilometer hegn rundt om byggepladserne og beslutte, hvad de skal udsmykkes med.

    Vi gennemfører over 100 værker om året. Det er meget forskellige projekter lavet af alt fra professionelle kunstnere til børnehavebørn.

    Jeg har rigtig meget med kunstnere at gøre, men jeg snakker også meget med lokaludvalg og andre samarbejdspartnere.

    For nogle år tilbage ejede jeg et galleri, og Byens Hegn er faktisk lidt som at have et kæmpestort galleri midt i København.

    Fremfor at have et lille gallerilokale, hvor folk kun kommer ind, hvis de er blevet inviteret, så har jeg pludselig et flere kilometer langt lærred midt i byen, som mange forskellige mennesker kan være med til at udsmykke. Det er super fedt.

    Det kan indimellem være en udfordring at få de gode kunstidéer til at tilpasse sig byggepladsen. Jeg har selvfølgelig en ambition om at levere den bedst mulige udsmykning til Byens Hegn, men det kan nogle gange være svært at kombinere med den hurtige udvikling på byggepladsen inde bagved. Det er lidt ligesom at have et galleri, hvor en væg pludselig flytter sig eller der pludselig skal være et stort hul i en væg.

    Jeg redder ikke verden med Byens Hegn, men jeg er med til at redde København en lille smule, mens der bygges mange steder i byen.

    Jeg elsker at have mulighed for at få indflydelse på, hvordan byen er at være i. Jeg bruger mine evner og mit engagement på at prøve at lave en bedre by.

    Jeg har altid reageret på, hvis der var noget, jeg synes, skulle være anderledes. Og jeg har altid gerne ville bruge mine kræfter på noget, der kan rykke tingene i en bedre retning.

    For mig er det virkelig tilfredsstillende at have et job, hvor man ændrer på noget og gør en forskel.

    For kunstnere er Byens Hegn en åben platform, hvor de kan få lov at lave kunst på virkelig mange forskellige måder. F.eks. har vi i år åbnet Byens Scene af Mette Rishøj på Kongens .Det er en scene med et maleri af Det Kongelige Teater. Man kan både optræde på den, men den er også et sted, hvor folk kan hænge ud i solskinsvejr.

    Jeg glæder mig til at se, hvordan det påvirker Københavns byrum, når Cityringen åbner. Det bliver spændende at se de færdige pladser omkring de nye metrostationer. Men jeg ser allermest frem til at følge, hvordan bylivet og byrummene selv udvikler sig videre omkring de mange nye pladser.

    Jeg holder styr på udsmykningen af de seks kilometer hegn rundt om metrobygge- pladserne. Det er som at have et kæmpestort galleri midt i København, der kan give folk små og store oplevelser.

    Mimi Larsson 39 år,

    projektleder på Byens Hegn i Metroselskabet

    Mit job er at holde styr på de mere end seks kilometer hegn rundt om byggepladserne og beslutte, hvad de skal udsmykkes med.

    Vi gennemfører over 100 værker om året. Det er meget forskellige projekter lavet af alt fra professionelle kunstnere til børnehavebørn.

    Jeg har rigtig meget med kunstnere at gøre, men jeg snakker også meget med lokaludvalg og andre samarbejdspartnere.

    For nogle år tilbage ejede jeg et galleri, og Byens Hegn er faktisk lidt som at have et kæmpestort galleri midt i København.

    Fremfor at have et lille gallerilokale, hvor folk kun kommer ind, hvis de er blevet inviteret, så har jeg pludselig et flere kilometer langt lærred midt i byen, som mange forskellige mennesker kan være med til at udsmykke. Det er super fedt.

    Det kan indimellem være en udfordring at få de gode kunstidéer til at tilpasse sig byggepladsen. Jeg har selvfølgelig en ambition om at levere den bedst mulige udsmykning til Byens Hegn, men det kan nogle gange være svært at kombinere med den hurtige udvikling på byggepladsen inde bagved. Det er lidt ligesom at have et galleri, hvor en væg pludselig flytter sig eller der pludselig skal være et stort hul i en væg.

    Jeg redder ikke verden med Byens Hegn, men jeg er med til at redde København en lille smule, mens der bygges mange steder i byen.

    Jeg elsker at have mulighed for at få indflydelse på, hvordan byen er at være i. Jeg bruger mine evner og mit engagement på at prøve at lave en bedre by.

    Jeg har altid reageret på, hvis der var noget, jeg synes, skulle være anderledes. Og jeg har altid gerne ville bruge mine kræfter på noget, der kan rykke tingene i en bedre retning.

    For mig er det virkelig tilfredsstillende at have et job, hvor man ændrer på noget og gør en forskel.

    For kunstnere er Byens Hegn en åben platform, hvor de kan få lov at lave kunst på virkelig mange forskellige måder. F.eks. har vi i år åbnet Byens Scene af Mette Rishøj på Kongens .Det er en scene med et maleri af Det Kongelige Teater. Man kan både optræde på den, men den er også et sted, hvor folk kan hænge ud i solskinsvejr.

    Jeg glæder mig til at se, hvordan det påvirker Københavns byrum, når Cityringen åbner. Det bliver spændende at se de færdige pladser omkring de nye metrostationer. Men jeg ser allermest frem til at følge, hvordan bylivet og byrummene selv udvikler sig videre omkring de mange nye pladser.